Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Jak vyřídit
Zvláštní příjemce důchodu
Zřízení funkce zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění by nemělo být chápáno jako trvalé řešení, jeho charakter je dočasný. Jde o okamžité řešení v situacích, kdy dochází k objektivní nebo subjektivní indispozici samotného poživatele dávky důchodového pojištění nebo jeho zákonného zástupce nebo ustanovení opatrovníka.
Podmínky a postup řešení:
Podmínky pro výplatu dávky důchodového pojištění zvláštnímu příjemci jsou dány ustanovením § 10 a § 118 zákona ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZOPSZ).
Další právními předpisy, podle nichž se postupuje při stanovení zvláštního příjemce:
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (místní příslušnost, zahájení řízení, účastníci řízení, ustanovení opatrovníka)
- zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (správní řízení je vedeno v rámci samostatné působnosti)
- zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (krajský úřad přezkoumává rozhodnutí vydané obecním úřadem).
- občan na základě rozhodnutí obecního úřadu, v odůvodněných případech může být zvláštním příjemcem ustanovena právnická osoba
- občan, kterému byl sirotčí důchod vyplácen do dne nabytí svéprávnosti dítěte.
V ustanovení § 118 odst. 3 zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení jsou uvedeny důvody k ustanovení zvláštního příjemce.
Jedná se o případy, kdy:
- výplatou dávky dosavadnímu příjemci by se zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit
- byly by poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat
- nemůže-li oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, výplatu přijímat
Souhlas oprávněného, tedy poživatele dávky důchodového pojištění (popř. jeho zákonného zástupce nebo opatrovníka) se vyžaduje jen v případě, že oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, nemůže výplatu přijímat. Tento souhlas se nevyžaduje, pokud oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, vzhledem ke svému zdravotnímu stavu, nemůže podat vyjádření k ustanovení zvláštního příjemce.
V případě, že obecní úřad pro správní řízení v dané věci musí ustanovit oprávněné osobě (důchodci) opatrovníka podle ustanovení § 32 správního řádu, je třeba vhodnou osobu nejprve hledat v rodině a blízkých osobách oprávněné osoby. Tento opatrovník nemůže být ustanoven zvláštním příjemcem důchodu oprávněné osoby.
Správní řízení v dané věci je vždy zahájeno z moci úřední. Podnět k zahájení správního řízení může být podán oprávněnou osobou, rodinným příslušníkem nebo i jinou osobou. Obecní úřad ve lhůtě 30 dnů vyrozumí podatele /pokud o takové vyrozumění požádal/, zda byly či nebyly shledány důvody pro zahájení řízení. Oznámení o zahájení řízení, případně spojené s možností seznámit se s podklady pro rozhodnutí podle § 36 SŘ, musí být oznámeno všem účastníkům řízení (viz ustanovení § 46 a 47 SŘ) tj. oprávněné osobě případně jeho opatrovníkovi a osobě, která má být ustanovena zvláštním příjemcem.
Správní orgán posoudí všechny rozhodné skutečnosti, v případě neúplných či nejasných podkladů si vyžádá jejich doplnění a rozhodne.
Po nabytí právní moci zasílá správní orgán rozhodnutí na vědomí ČSSZ v Praze, která dále zajišťuje výplatu dávky důchodového pojištění zvláštnímu příjemci důchodu.
Proti rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce mohou účastníci řízení podat odvolání ve lhůtě 15 dnů.
Včas podané odvolání proti rozhodnutí má odkladný účinek. Odkladné účinky nemá opožděné odvolání.
Povinnosti zvláštního příjemce jsou uvedeny v ustanovení § 118 odst. 4 ZOPSZ:
- používat dávku pouze ve prospěch oprávněného a osob, které je oprávněný povinen vyživovat,
- používat dávku dle pokynů oprávněného, který nemůže výplatu dávky přijímat,
- podat, na žádost oprávněného nebo obecního úřadu, který jej stanovil, písemné vyúčtování dávky, která mu byla vyplacena, a to do 1 měsíce.
Obecní úřad zruší rozhodnutí o ustanovení zvláštního příjemce pokud (viz ustanovení § 118 odst. 5 zákona o organizaci a provádění sociálního zabezpečení ):
- odpadly důvody, pro které byl zvláštní příjemce ustanoven,
- neplní-li některou z povinností zvláštního příjemce uvedenou v ustanovení § 118 odst. 4 zákona 582/1991 Sb.
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:
Podnět k zahájení správního řízení může být podán oprávněnou osobou (poživatelem důchodu), rodinným příslušníkem nebo i jinou osobou.
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:
-
-
Bc. Taťána Sojková
budova Městský úřad Kuřim, ul. Jungmannova 968/75 -> podlaží 2. nadzemní -> chodba vpravo -> dveře 214
-
Bc. Taťána Sojková
Za správnost návodu odpovídá - obecně: vedoucí odboru
Za správnost návodu odpovídá pan / paní: Bc. Taťána Sojková
Návod je zpracován podle právního stavu ke dni: 11.10.2022
Datum poslední aktualizace: 11.10.2022