Od 1.7.2012 jsou spuštěny základní registry na základě zákona č.111/2009 Sb., o základních registrech v pozdějším znění. Základní registry jsou registr obyvatel (ROB), osob (ROS), práv a povinností (RPP) a registr územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN).
Podle § 14 výše zmíněného zákona bude kontaktní místo veřejné správy provádět hned několik agend. Jedná se o výpisové a změnové formuláře. Žadatelem může být fyzická osoba, nebo podnikající fyzická osoba. Dále zmocněnec, který musí předložit úředně ověřenou plnou moc, nebo zákonný zástupce (rodič, opatrovník), který předkládá doklady, jež ho opravňují být zákonným zástupcem (rodný list, rozhodnutí od soudu, atd.).
Výpis údajů z registru obyvatel- ROB – neveřejný
- Obsahuje údaje o fyzických osobách v ČR - o všech občanech, cizincích s povolením k pobytu, cizincích, kterým byl udělen azyl nebo doplňková ochrana, nebo fyzických osobách o nichž jiný právní předpis stanovuje, že mají být v registru obyvatel.
Výpis údajů z registru osob – ROS
- Obsahuje údaje o právnických osobách a jejich organizačních složkách, o podnikajících fyzických osobách, zahraničních osobách a jejich organizačních složkách, organizacích s mezinárodním prvkem a organizačních složkách státu.
- Žadatelem může být podnikající fyzická osoba, o níž jsou údaje v registru vedeny nebo oprávněná osoba, o níž jsou údaje v registru vedeny, lze zažádat o všechny referenční údaje vedené v registru.
Neveřejný výpis údajů podnikající fyzické osoby z registrů osob
- Žadatel musí být oprávněný zástupce subjektu, jinak se výpis neposkytne!
Výpis o využití údajů z registrů obyvatel
- Výpis obsahuje data o využívání údajů z ROB – „ kdo se na mě, kdy a za jakým účelem díval“, volí se období, za které se výpis požaduje.
Záznam o využití údajů z registru osob
- Výpis obsahuje data o využívání údajů z ROS – „ kdo se na mě, kdy a za jakým účelem díval“, volí se období, za které se výpis požaduje.
Žádost o změnu údajů v registru obyvatel
- Žadatelem může být fyzická osoba, o níž jsou údaje v registru vedeny, nebo její zmocněnec, nebo její zákonný zástupce.
- Umožňuje požádat o změnu referenčních údajů v případě nesouladu se skutečným stavem.
Žádost o reklamaci údajů při zjištění nesouladu v registru osob
- Žadatelem může být podnikající fyzická osoba, o níž jsou údaje v registru vedeny nebo oprávněná osoba právnické osoby, o níž jsou údaje v registru vedeny.
- Umožňuje požádat o změnu referenčních údajů v případě nesouladu se skutečným stavem.
Žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel jiné osobě
- Žadatelem může být fyzická osoba, o níž jsou údaje v registru vedeny, nebo její zmocněnec nebo její zákonný zástupce.
- Služba umožňuje požádat o poskytnutí údajů třetí osobě nebo tento souhlas posléze odvolat, na základě žádosti budou referenční údaje v žadatelem vymezeném rozsahu poskytnuty jiné fyzické nebo právnické osobě do datové schránky této osoby.
Kolik to bude stát:
Cena za výpis je standardně dle Sazebníku správních poplatků, tedy max. 100,- Kč za první stanu za každou další max. 50,-Kč.
Kde lze o agendy datových schránek na Městském úřadě Kuřim požádat:
Jana Mrkosová, odbor správní a vnitřních věcí
tel. 541 422 340, podlaží 0. přízemí
15. Konverze dokumentů
Jana Mrkosová, odbor správní a vnitřních věcí tel. 541 422 340, podlaží 0. přízemí |
Zákonč.300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů zavádí termín autorizovaná konverze dokumentů. Autorizovaná konverze znamená úplné převedení dokumentu v listinné podobě do elektronické podoby nebo úplné převedení elektronického dokumentu do dokumentu v listinné podobě. Dokument, který provedením konverze vznikl, má stejné právní účinky jako dosud používaná ověřená kopie. Ověřovací doložka každé provedené konverze se ukládá do centrálního úložiště ověřovacích doložek. Konverze z listinné do elektronické podoby - zákazník přinese listinu, kterou chce konvertovat. Výstup je dle volby zákazníka předáván na CD/DVD, USB flash disku, nebo je zaslán do tzv. Úschovny, tedy úložiště konvertovaných dokumentů, kde si jej zákazník kdykoliv později vyzvedne. Úhrada nosiče CD/DVD je provedena v rámci úhrady poplatku za konverzi. Konverze z elektronické do listinné podoby - elektronický dokument, který chce zákazník konvertovat, je možné přinést buď na CD/DVD, USB flash disku, nebo poslat z datové schránky zákazníka do Úschovny (datového úložiště). V tomto případě s sebou zákazník přinese potvrzení o vložení dokumentu do datového úložiště pro potřeby konverze, které obsahuje jeho jednoznačnou identifikaci. Dále se autorizovaná konverze dělí podle funkce a to na autorizovanou konverzi na žádost a autorizovanou konverzi z moci úřední.
Autorizovaná konverze na žádost:
Autorizovaná konverze na žádost slouží pro širokou veřejnost ke konvertování nejrůznějších dokumentů.
Autorizovaná konverze z moci úřední:
Autorizovaná konverze z moci úřední slouží pro vnitřní potřeby úřadu. Zajišťuje převedení dokumentu z listinné podoby do elektronické a naopak, tentokráte dokumentů ve vlastnictví úřadů.
Popis bezpečnostních prvků v konvertovaném dokumentu:
Při konvertování dokumentů je nutné identifikovat a zaznamenat bezpečnostní prvky, kterými se dokument před převedením vyznačoval. Sledují se následující znaky.
- plastický text
- vodoznak
- reliéfní tisk
- embossing
- suchá pečeť
- reliéfní ražba
- optický variabilní prvek
Zákon č. 300/2008 také jasně definuje, které dokumenty se nesmějí konvertovat:
Jsou to především dokumenty, jejích jedinečnost nelze konverzí nahradit.
občanský průkaz, cestovní doklad, zbrojní průkaz, řidičský průkaz, vojenská knížka, služební průkaz, průkaz o povolení k pobytu cizince, rybářský lístek, lovecký lístek nebo jiný průkaz, vkladní knížku, šek, směnku nebo jiný cenný papír, los, sázenku, geometrický plán, rysy a technické kresby.
Co potřebujete:
- Konverze z listinné do elektronické podoby - zákazník přinese listinu, kterou chce konvertovat.
- Konverze z elektronické do listinné podoby - elektronický dokument, který chce zákazník konvertovat, je možné přinést buď na CD/DVD, USB flash disku,nebo poslat z datové schránky zákazníka do Úschovny (datového úložiště). V tomto případě s sebou zákazník přinese potvrzení o vložení dokumentu do datového úložiště pro potřeby konverze, které obsahuje jeho jednoznačnou identifikaci.
Co dostanete, pracovník kontaktního místa může provést:
- Konverze z listinné do elektronické podoby - výstup je dle volby zákazníka předáván na CD/DVD, USB flash disku, nebo je zaslán do tzv. Úschovny, tedy úložiště konvertovaných dokumentů, kde si jej zákazník kdykoliv později vyzvedne.
- Konverze z elektronické do listinné podoby - pracovník kontaktního místa předá konvertovaný dokument v písemné podobě s ověřovací doložkou.
Kolik to bude stát:
- správní poplatek při autorizované konverzi na žádost 30,- Kč za každou i započatou stránku.
- správní poplatek při autorizované konverzi z moci úřední je zdarma.
Kde lze na Městském úřadě Kuřim požádat:
Jana Mrkosová, odbor správní a vnitřních věcí tel. 541 422 340, podlaží 0. přízemí |
16. Vnitřní Czech POINT pro potřebu orgánů veřejné moci
S účinností od 1. července 2008 získávají vybrané orgány veřejné moci podle zákona č. 124/2008 Sb., (kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony), oprávnění požadovat výpis z rejstříku trestů nebo opis z rejstříku trestů, a to v elektronické podobě dálkovým přístupem.
Centrála Czech POINT:
Pro ještě více informací o tomto projektu navštivte oficiální internetové stránky www.czechpoint.cz